Start

Om Upphandlingsmyndigheten och vårt uppdrag

Vår vision är sunda offentliga affärer för en hållbar framtid. Upphandlingsmyndigheten ska verka för en rättssäker, effektiv och hållbar offentlig upphandling till nytta för medborgarna och näringslivets utveckling. Vi ska också ge vägledning till kommuner och regioner om EU:s statsstödsregler.

Bästa tänkbara stöd för offentliga affärer 

Upphandlingsmyndigheten ger stöd och vägledning inom offentlig upphandling och statsstöd genom att utveckla och förmedla kunskap, verktyg och metoder.  

Vårt jobb är att ge stöd till offentliga organisationer och dess leverantörer genom att minska osäkerheten i olika sakfrågor om offentlig upphandling och statsstöd. Det gör vi genom att peka på regelverkets möjligheter men också dess begränsningar. Hos oss kan alla få svar på frågor om offentliga affärer, i såväl strategiska val som i sakfrågor. Våra målgruppers behov är det viktigaste för oss och vi involverar dem gärna för att kunna ge dem det bästa tänkbara stödet.  

Vårt uppdrag är att utveckla den offentliga affären

En viktig del av vårt uppdrag är att utveckla offentlig upphandling så att den kan bidra till bättre hållbar utveckling. Vi har en viktig roll i arbetet med att nå Sveriges nationella miljökvalitetsmål och hållbarhetsmål i Agenda 2030. 

Dessutom arbetar vi för att främja innovationsupphandling och verkar för att fler leverantörer, exempelvis små och medelstora företag och idéburna organisationer, deltar i upphandlingar. Vi vill också bidra till att upphandlingens strategiska betydelse för den offentliga verksamheten stärks. 

Vi ger stöd till upphandlande organisationer och leverantörer genom vägledning och utveckling av kunskap, metoder och verktyg för samtliga faser i upphandlingsprocessen.

Vår instruktion säger att vi framför allt ska:

  • Bidra till att upphandlingar hanteras strategiskt, genom metodutveckling eller på annat sätt.
  • Bidra till att upphandlingar planeras, genomförs, följs upp och utvärderas på ett ändamålsenligt sätt.
  • Verka för ökad miljöhänsyn och sociala hänsyn samt utveckla och förvalta kriterier för miljöhänsyn, inklusive energikrav, och sociala hänsyn inom upphandling. Vi ska också utveckla och förvalta en nationell kriteriedatabas för miljöanpassad upphandling.
  • Öka kompetensen inom innovationsupphandling.
  • Bidra till att hela inköpsprocessen kan genomföras elektroniskt och delta i standardiseringen av densamma.
  • Underlätta för små och medelstora företag samt idéburna organisationer att delta i upphandling.
  • Verka för relevant forskning inom upphandlingsområdet samt följa och verka för den internationella utvecklingen på området.

Om offentlig upphandling

Statistik

Vi är en statistikmyndighet med uppdrag att utveckla, förvalta och sprida statistik om upphandling. Sedan den 1 januari 2021 ansvarar vi för en statistikdatabas där uppgifter från alla annonser om upphandling samlas in. Att vi är statistikmyndighet innebär också att vi meddelar föreskrifter för annonsdatabaserna.

Vår statistiktjänsten

Valfrihetssystem

Upphandlingsmyndigheten har som uppgift att utveckla och förvalta en nationell databas där samtliga tjänster enligt lagen om valfrihetssystem (LOV) ska annonseras. Denna annonsplats är en integrerad tjänst på Upphandlingsmyndighetens webbplats med namnet Hitta LOV-uppdrag. Här hittar du lättillgänglig, sökbar och kostnadsfri information om tjänster som annonseras inom ett valfrihetssystem. Vi ger även stöd i frågor som rör handläggning av ansökningar, kravställning och avtalsuppföljning inom valfrihetssystem.

Hitta LOV-uppdrag

Vägledning om statsstödsregler

Vi ska ge vägledning om statsstödsreglerna till kommuner och regioner. Reglerna ska tillämpas när det offentliga, till exempel en kommun eller en region, under vissa förutsättningar stöttar en verksamhet med offentliga medel. Syftet med statsstödsreglerna är att det offentliga inte ska snedvrida konkurrensen på EU:s inre marknad.

I vårt uppdrag ligger att ge vägledning till kommuner och regioner i statsstödsfrågor. Vi ska därigenom bidra till ökad kunskapsnivå om regelverket för att kommuner och regioner ska få bättre förutsättningar att bedöma när statsstödsreglerna ska tillämpas, liksom vilka möjligheter som finns med reglerna.

Om statsstödsreglerna

Regeringsuppdrag 

Regeringen ger oss nya uppdrag i sitt årliga regleringsbrev och även löpande uppdrag under året. Vi får också uppdrag inom andra myndigheters regeringsuppdrag.

Våra regeringsuppdrag

Samverkan

Enligt vår instruktion ska vi samverka med andra aktörer, både statliga myndigheter och andra organisationer, nationellt och inom EU. Särskilt pekar regeringen ut samverkan med:

  • Konkurrensverket 
  • Kammarkollegiet
  • Vinnova
  • Kommerskollegium
  • Naturvårdsverket
  • Arbetsförmedlingen
  • Arbetsmiljöverket

Vi samverkar även med bland andra Myndigheten för digital förvaltning (DIGG), Sveriges kommuner och regioner (SKR), Kemikalieinspektionen, Energimyndigheten och Boverket.

Samverkan med näringsliv, civilsamhälle, offentlig sektor, akademi och medborgare är central för att vi ska kunna möta stora samhällsutmaningar. Samtidigt ger det oss kunskap om vilka behov som finns för att utveckla den offentliga affären. God samverkan är en grundförutsättning för att vi ska kunna samskapa, utforska och involvera över sektorsgränserna och driva positiv samhällsutveckling tillsammans.

Exempelvis ingår vi i GD-forum för Agenda 2030 och i fyrpartssamarbetet med DIGG, SKR och Vinnova.

Sunda offentliga affärer för en hållbar framtid

Vår vision är sunda offentliga affärer för en hållbar framtid. För att nå dit behöver vi förstå och möta de behov som finns. Därför jobbar vi på ett utforskande sätt i samverkan med andra. Tillsammans kan vi skapa stor nytta för hela samhället.

Väl fungerande offentliga affärer är oerhört viktigt för att samhället ska fungera. Det handlar om våra gemensamma skattemedel. Skattemedel som finansierar exempelvis maten som serveras i våra skolor och på äldreboenden, våra vägar och nya innovativa digitala lösningar. I Sverige görs offentliga upphandlingar för över 1 000 miljarder kronor varje år, vilket motsvarar drygt en sjättedel av Sveriges BNP. Pengarna kan bidra till att utveckla samhället för alla. Därför behöver våra gemensamma resurser hanteras på ett ansvarsfullt sätt.  

Upphandlingsmyndigheten skapar förutsättningar för träffsäkra och hållbara offentliga affärer. Målet är att de gemensamma resurserna ska göra bästa, möjliga nytta för alla medborgarna. De offentliga affärerna ska bidra till innovation och utvecklingskraft för näringslivet i en sund konkurrens. 

Att jobba på ett utforskande sätt kräver mod. Det modet har vi. Vi tror att vi på det sättet har stor möjlighet att göra skillnad och bidra till sunda offentliga affärer för en hållbar framtid. 

Utvecklingen av Upphandlingsmyndigheten 

Upphandlingsmyndigheten bildades 2015 med syfte att stärka den strategiska betydelsen av offentlig upphandling. Myndigheten tog då vidare det arbete som tidigare drevs av Konkurrensverket och innan dess av Upphandlingsstödet vid Kammarkollegiet, Miljöstyrningsrådet och Vinnova. På kort tid skapades en effektiv myndighet med stort medarbetarengagemang.  

Under de år som har gått sedan starten har mycket hänt i synen på offentliga affärer. Från ett mer ensidigt fokus på rättssäkerhet och tvistefrågor om möjlighet till leverantörsdialog, pratar vi i dag om de offentliga affärernas förmåga att verka som en motor för att nå viktiga samhällsmål. I samverkan mellan offentlig sektor, civilsamhälle, idéburen sektor och näringsliv. 

I dag är vi cirka 70 medarbetare med olika bakgrund och expertis. Vi arbetar alla med stort engagemang och stark teamkänsla, i en övertygelse om att vi kan göra skillnad.  

Vår organisation

Mer om oss som arbetsgivare